Fortsæt til hovedindholdet
Bliv bedre til at skrive
Nyheder

Sådan skriver du gode kalenderomtaler

Det gør en stor forskel, hvis I tager jer tid til at lave beskrivelser til arrangementerne i kirkekalenderen.  

Af Henrik Dons Christensen, Københavns Stift

Kalenderen er ofte det mest læste på hjemmesiden. Det er her, kirkens brugere og andre interesserede finder information om, hvad der foregår i sognet.

Hvis I bruger sogn.dk, og det gør de fleste, bliver kalenderens begivenheder sågar delt i kalenderne på både kultunaut, folkekirken.dk og kirke.dk.

Det er helt gratis reklameplads.

Det er derfor en god ide at lave meget grundige beskrivelser til årets vigtigste begivenheder. Og under alle omstændigheder kan I skrive et par linjer. Gør I jer umage med at skrive teksten, kan den sågar genbruges, hvis I deler begivenheden på jeres facebookside og på plakater. Og ved standardbegivenheder kan en god tekst ofte genbruges i det uendelige. Det er en minimal indsats, der kan have stor effekt.

Husk altid at tænke på målgruppen. Den gode tekst til en begivenhed kan skabe et billede på nethinden af, hvad man kan forvente. Den kan skabe interesse hos brugeren og give nye gæster mulighed for at få indblik i, hvad de kan forvente af begivenheden.

Bedre beskrivelser

Disse ting er derfor gode at have med i overvejelserne, når der skal laves beskrivelser til begivenheder i jeres kirke:

  • En tydelig og fængende overskrift. 
    Det er her, man skal have læseren til at bide på krogen.
    • Spaghettigudstjeneste er måske rammende, men måske kan et supplerende ord eller tema gøre titlen lidt mere informerende eller spændende for dem, som ikke kommer i kirken til daglig? “Spaghettigudstjeneste - med hotdog - for børn 3-9 år”, “Spaghettigudstjeneste i mørket” eller måske “Gud og spaghetti”?
    • Foredrag og koncerter. Få begivenhedens indhold præsenteret allerede i overskriften. Det kunne eksempelvis være: Danmarks overgreb på tyske flygtninge efter 2. verdenskrig eller Grundtvigs hemmelige salmer, Bachs orgelkoncerter eller Kirkekorets sommerkoncert.
       
  • Husk adresse og tidspunkt.
     
  • En god beskrivelse af begivenheden er måske det allervigtigste punkt. Mange googler nemlig sig frem til begivenheder, og derfor er det skidt, hvis brugeren som det første møder en mangelfuld tekst uden information. Husk også et levende sprog.
     
  • Gudstjenester: I kan skrive dagens tekster ind med link til Bibelen online. Her kan I skrive et kort resume af, hvad teksterne handler om, måske en minianalyse.
     
  • Koncerter: Hvem er det, der spiller? Husk alle navne! Hvad er kunstneren kendt for? Hvad spiller musikeren for en genre? Er der tale om en koncertrække, eller er det en enkeltstående begivenhed. Har de et særligt forhold til kirken, og hvad skal man forvente af koncerten? I kan evt. få info fra kunstneren, som kan bruges i beskrivelsen, når I booker dem.
     
  • Foredrag: Skriv lidt om, hvad der bliver talt om, hvem der holder foredrag, hvad vedkommendes baggrund er, og hvilken forbindelse det har til kirken, samtiden eller andet, som brugeren kan forholde sig til. Hvad kan man forvente sig af foredraget? Er der noget, vi kan blive klogere på sammen? Få gerne info fra foredragsholderen.
     
  • Almindelige arrangementer: Babysalmesang, morgenandagt, meditation, studiegruppe, prædikenværksted osv. Der er mange begivenheder, som går igen uge efter uge, hele året rundt. Som ansat i kirken er vi bekendt med, hvad disse begivenheder kan, men det er brugeren ikke nødvendigvis. Her er det oplagt at skrive, hvad man kan forvente af arrangementet. Skal man tage særligt tøj på, er der en fast liturgi, og hvem gør hvad til arrangementet, og hvorfor finder den omtalte begivenhed sted i netop jeres kirke?
    • Det kan være en god ide at lave en beskrivelse, der kan genbruges i det uendelige. Skriv den omhyggeligt, så den bliver tidløs. Husk det levende sprog. Gem teksten i en wordfil, der kan hives frem, hver gang I planlægger jeres kalenderbegivenheder.
       
  • Hvem står for begivenheden?
    • Det gør jeres begivenhed langt mere personlig, hvis brugeren ved, hvem der står for at begivenheden. Der kan stå, at Anders Gadegaard er liturg, at det er Lizzy, der står for strikkecafeen eller at det er Dorthe, der står for yoga. Overvej, om der skal efternavn på begivenheden. Det bør der oftest.
       
  • Yderligere oplysninger
    • Koster det penge?
    • Er der bespisning?
       
  • Call to action
    • Hvis folk er kommet så langt, at de klikkede på jeres begivenhed, er de interesseret i jer. Og så skal de fastholdes. Derfor er det en god ide, at man i slutningen af sine begivenheder henviser til, hvor man kan få mere information f. eks. e-mail eller telefonnummer. I kan også linke til et tilmeldingsskema eller andre tilsvarende arrangementer, der kunne være relevante for brugeren.
MÅLGRUPPER

Hvad er modtagerne optaget af? 

Tænk i at gøre teksten modtagerrettet i stedet for at bruge kirkesprog. Anne Sofie Coles, der arbejder som kommunikationsmedarbejder i Hørsholm Kirke, giver dette eksempel på to forskellige versioner af en beskrivelse i et indlæg på Kirke.dk:

Afsenderorienteret:
Højmesse: Gud er blevet menneske for at lære os at elske
”Hendes mange synder er tilgivet, siden hun har elsket meget. Den, der kun får lidt tilgivet, elsker kun lidt". Sådan siger Jesus i dagens tekst. Der er vist ingen tvivl: Gud er blevet menneske for at lære os at elske.

 

Beskrivelsen kan let omsættes til et mindre kirkevant perspektiv:

Modtagerorienteret:
Elsk meget …
Når man elsker, bliver man sårbar. Når man satser, risikerer man at tabe. Det gælder i alle livets forhold. Kom i kirke nu på søndag og hør, hvad der sker med kvinden, som har elsket meget … Vi glæder os til at se dig!